Dansföreställning. Föreställningen "Vågar vi blunda? Akt II", av Carmen Olsson och Åsa Herrgård, ingår i ett större projekt där konst och vetenskap möts kring ämnen som doft och minne. Den hade premiär i Göteborg för två veckor sedan och ges på Bohusläns museum i helgen. Musiken står Harald Svensson för.
Dansföreställning. Föreställningen "Vågar vi blunda? Akt II", av Carmen Olsson och Åsa Herrgård, ingår i ett större projekt där konst och vetenskap möts kring ämnen som doft och minne. Den hade premiär i Göteborg för två veckor sedan och ges på Bohusläns museum i helgen. Musiken står Harald Svensson för. Bild: Åsa Herrgård

Vill locka fram doftminnen

"Vågar vi blunda", en föreställning som vill locka fram minnen av dofter med hjälp av visuella konstarter som dans och rum, med inspiration från vetenskap och artificiell intelligens.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

– Jag gör scenografin och bygger upp en installation i konsthallen. Det blir väldigt sensibelt och en känsla av vind och en känsla av att illustrera doft i ett material, säger Åsa Herrgård.

" Intimt förknippat med personliga minnen"

Hon är konstnär och scenograf, och har skapat föreställningen "Vågar vi blunda? Akt II", tillsammans med dansaren och koreografen Carmen Olsson. De har arbetat med minnet av dofter.

– Om doften som är så intimt förknippat med personliga minnen och som så starkt sitter i från barndomen, och om hur situationer och platser får liv genom dofter och minnet, säger Carmen Olsson.

Men de har inte plockat in riktiga objekt som blommor som folk ska dofta på.

ANNONS

– Vi återger det här i en visuell form. Det är en abstrakt bild som kan trigga fram minnen, säger hon.

Dans. Koreografen och dansaren Carmen Olsson är även utbildad landskapsarkitekt och har gått på Gerlesborgs konstskola.
Dans. Koreografen och dansaren Carmen Olsson är även utbildad landskapsarkitekt och har gått på Gerlesborgs konstskola. Bild: Åsa Herrgård

Läs även: Exakthet in i minsta detalj

Åsa Herrgård bor i Gerlesborg och Carmen Olsson bor i Uddevalla, men sedan många år tillbaka har de världen som arbetsfält. Japan är en gemensam nämnare.

– Jag introducerade Carmen till Butodans på 90-talet. Vi åkte på en tvåveckors till Norge, säger Åsa Herrgård.

– Det var en träningsmetod som heter Body Weather, och det tog mig med storm, säger Carmen Olsson.

Sin första gemensamma föreställning gjorde de 1998, och sedan dess har de arbetat tillsammans i flera olika projekt.

Scenografi. Åsa Herrgård är scenograf och konstnär och medverkade med en installation på årets Udden skulptur i Hunnebostrand.
Scenografi. Åsa Herrgård är scenograf och konstnär och medverkade med en installation på årets Udden skulptur i Hunnebostrand. Bild: Maria Lundberg

Läs även: Udden skulptur växer fram

Den här föreställningen ingår i det japanska projektet "Olfactory art and science research", där en internationell grupp konstnärer och forskare undersöker lukt och minne.

– För ett år sedan hade vi ett möte i Göteborg med den japanska curatorn Yoko Iwasaki. I oktober kommer konstnärer från Frankrike, England, Japan och Sverige att visas på Wanås, säger Carmen Olsson.

Ska till Kyoto

Slutkläm på hela projektet blir i Kyoto nästa år, med konst, forskning och seminarier. Men de har även sett till att föreställningen ska fungera fristående från projektet.

ANNONS

– I våras hade vi klart Akt I, men när vi hade visat den i Sandviken och på Kollektivverkstan i Bottna, visste vi att vi behövde jobba vidare, säger Carmen Olsson.

Bild: Åsa Herrgård

”Vågar vi blunda? Akt II” hade premiär på 3:e våningen i Göteborg för två veckor sedan. På lördag och söndag kommer den till Bohusläns museum.

– I min scenografi har jag arbetat med åtta till nio meter långa lintrådar. Det blir som flor som illustrerar dofter, så att det känns som att man är i en skog eller nära ett hav, säger Åsa Herrgård.

Sju meter högt i tak

De ska hålla till i konsthallen där det är sju meter högt i tak. Så det blir annorlunda än när de var på 3:e våningen.

– Det ger andra proportioner och jag upplevs som mindre då. Det ska bli spännande, säger Carmen Olsson.

Bild: Åsa Herrgård

Läs även: Rondellkonst speglar stadens historia

Inför arbetet med föreställningen har de gjort en hel del research om forskning kring doft och minne. Bland annat har de pratat med Maria Larsson, professor på Psykologiska institutionen på Stockholms universitet som leder forskningsprogrammet Vårt unika doftsinne.

– Ett samtal ger ju mer än att bara läsa om det. Men vi är ju inga forskare, utan ska jobba konstnärligt med det här, säger Carmen Olsson.

ANNONS

– Men vi är båda intresserade av vetenskap, säger Åsa Herrgård.

Dofter starkt förknippade med barndom

Och så har de funderat en del kring artificiell intelligens och dofter.

– Hur kommer vi att uppfatta doft i framtiden när vi jobbar med robotar i åldringsvården till exempel? Dofter är strakt förknippade med och sitter i ända från barndomen, säger Åsa Herrgård.

– Inte bara specifikt kring doft utan aspekter kring vad det är att vara människa, som upplever världen genom sina sinnen, säger Carmen Olsson.

Efter föreställningen bjuder Åsa och Carmen in till ett publiksamtal, för ett utbyte av personliga reflektioner kring doft, minne och sinnlighet.

Läs även: Dans om våga men ändå tveka

ANNONS